Gefeliciteerd met je nieuwe baan!


De accounts en laptops van jouw organisatie worden beheerd door Asista. In deze handleiding nemen we je mee in de activering van je zakelijke Microsoft 365-account en de ingebruikname van je laptop. Lees de informatie goed door en neem bij vragen contact op met jouw contactpersoon.


Asista is op maandag t/m vrijdag tussen 08:00 - 17:00 uur beschikbaar via support@asista.nl en 088 - 161 0000. Antwoorden op veelgestelde vragen vind je op klantportaal.asista.nl.




1. Voorbereiding (activatie M365-account)

2. Laptop in gebruik nemen

3. Laatste controle na herstart (wacht minimaal 3 uur)




1. Voorbereiding (activatie M365-account)


Volg onderstaande stappen op een privé pc of mobiele telefoon, voordat je zakelijke laptop aan zet: 


1.1 Maak een wachtwoord aan

  • Ga naar https://aka.ms/sspr
  • Voer je zakelijke e-mailadres in
  • Verifieer je identiteit via: 
    • persoonlijk e-mailadres (kopieer code), en 
    • persoonlijk telefoonnummer (kopieer code)
  • Stel een nieuw wachtwoord in

1.2 Stel de Microsoft Authenticator in 




2. Laptop in gebruik nemen


De zakelijke laptop is gekoppeld aan jouw zakelijke M365-account. Volg onderstaande stappen om aan de slag te gaan:


2.1 Doorloop de Windows-instellingen

  • Kies desgevraagd voor toetsenbordtaal: Verenigde Staten – Internationaal
  • Verbind met internet via kabel of wifi
  • Log in met je zakelijke Microsoft 365-account


2.2 Stel Windows Hello in

  • Volg de stappen op het scherm om het volgende in te stellen:
    • Gezichtsherkenning
    • Vingerafdrukherkenning
    • Pincode (minimaal 6-cijfers)


Handig om te weten: 

  • Jouw instellingen kunnen later worden aangepast of aangevuld via Instellingen > Accounts > Aanmeldopties
  • Microsoft vereist 2 vormen van authenticatie. Kies de methodes die voor jou het fijnst werken. Microsoft zal jouw meest recente keuze automatisch onthouden, en deze daarna als eerste aanbieden.
  • Indien de pc geen biometrische herkenning ondersteunt, is er een YubiKey nodig. Deze kan worden aangevraagd via de contactpersoon bij de organisatie. Voor het gebruik, zie: Hoe stel ik een YubiKey in voor Passwordless?
  • Voor meer informatie over Windows Hello, zie: Hoe stel ik Windows Hello in voor Passwordless?


2.3 Laat de laptop 3 uur aan staan (géén herstart!)


De laptop zal op de achtergrond jouw benodigde programma’s en instellingen inladen. Herstart je de laptop te vroeg, dan kan dit proces verstoord raken. Wacht minimaal 3 uur.


2.4 Start veelgebruikte applicaties op


  • Open veelgebruikte applicaties zoals Microsoft Edge en Outlook
  • Log waar nodig in met je zakelijke Microsoft 365 account
  • Open Excel en kies voor 'Office Open XML-indelingen' als standaard
  • Optioneel: Pin veelgebruikte applicaties vast aan je taakbalk
  • Optioneel: Deel je Outlook agenda met collega's


Handig om te weten:

  • Sommige applicaties worden op de achtergrond opgehaald en zijn daardoor pas na 30 - 60 minuten beschikbaar. Andere applicaties, zoals Teams en OneDrive, werken pas na de herstart (wacht minimaal 3 uur).
  • Je kunt tussentijds alvast werken in de webversie van Microsoft-applicaties, zoals teams.microsoft.com of outlook.office.com.


2.5 Installeer bedrijfsapplicaties

  • Open de Bedrijfsportal (zoek in het Windows-startmenu naar 'Bedrijfsportal')
  • Kies voor 'Alles weergeven'
  • Klik op het gewenste softwareprogramma
  • Kies voor Installeren
  • Je kunt doorwerken terwijl de installatie wordt afgerond
  • Start de applicaties na voltooiing vanuit het Windows-startmenu
  • Download geen applicaties die je niet nodig hebt om vertraging van het werkstation te voorkomen


2.6 Test jouw automatische e-mailhandtekening


  • Open Outlook of ga naar outlook.office.com
  • Start een nieuwe e-mail, met persoonlijke afsluiting (Met vriendelijke groet, {naam}) maar zonder handtekening
  • Verzend deze naar de prive e-mailadres - deze test werkt niet bij intern mailverkeer
  • Log in op je persoonlijke e-mailaccount
  • Controleer of de zakelijke e-mailhandtekening automatisch is toegevoegd



Handig om te weten:


  • Je zakelijke e-mailhandtekening wordt automatisch ingesteld op basis van jouw personeelsinformatie.
  • Je kunt zelf géén aanpassingen doen (dit bewaakt de integriteit van o.a. functietitels).
  • De e-mailhandtekening is tijdens het opstellen van de mail niet zichtbaar – de handtekening wordt ná verzending toegepast en is alleen voor externe ontvangers zichtbaar.
  • De handtekening bevat in de meeste gevallen géén persoonlijke afsluiting, zoals Met vriendelijke groet, – je kiest dus zelf hoe je afsluit, afhankelijk van type bericht en voertaal.
  • Bij automatische out-of-office berichten wordt de e-mailhandtekening niet toegepast.


2.7 Optioneel: Synchroniseren SharePoint mappen naar Windows Verkenner


In de meeste gevallen bepaalt jouw organisatie welke gedeelde mappen zichtbaar zijn in Windows Verkenner. Wil je meer mappen synchroniseren? Volg dan onderstaande stappen (mits jouw organisatie dit niet heeft beperkt):


  • Open de browser
  • Navigeer naar de SharePoint-link van jouw organisatie
  • Klik linksboven op SharePoint
  • Je ziet de sites en mappen waar jij toegang toe hebt
  • Zie je de gewenste site of map niet meteen? Typ de naam van de SharePoint-site of map in de zoekbalk
  • Open de SharePoint-site
  • Navigeer naar Documenten
  • Klik indien gewenst op Synchroniseren


Het synchroniseren van SharePoint-mappen naar Windows Verkenner verloopt via OneDrive. Zie je de data niet direct verschijnen? Herstart de laptop na 3 uur. Open daarna het OneDrive-icoon rechtsonder in de taakbalk en controleer of hij nog bezig is met bijwerken.


2.8 Optioneel: Open software in Asista.Online


Software die niet door Microsoft wordt ondersteund is benaderbaar via Asista.Online. Dit gaat vaak om applicaties die voorheen alleen op de server draaiden.


  • Open de browser
  • Navigeer naar de Asista.Online-link van jouw organisatie
  • Login met je Microsoft 365 account
  • Open de applicatie(s)


Bekijk de FAQ: Hoe werk ik met Asista.Online? voor antwoord op veelgestelde vragen. Indien deze niet direct opent, meld je je eenmalig aan bij het Klantportaal van Asista.




3. Laatste controle na herstart (wacht minimaal 3 uur)


De laptop is de eerste 3 uur bezig met het inladen van programma’s en instellingen. Het is belangrijk dit proces niet te onderbreken. Hierna kan de laptop worden herstart. De Teams- en OneDrive-applicaties zijn pas na de herstart volledig beschikbaar (daarvoor wel via de browser).


3.1 Neem Teams in gebruik 


  • Ga naar het Windows-startmenu
  • Open Microsoft Teams 
  • Log desgevraagd in met je zakelijke M365-account
  • Vraag je collega’s indien nodig om jou toe te voegen aan de gewenste Teams-omgevingen


3.2 Controleer de OneDrive-synchronisatie


  • Klik rechtsonder op het blauwe OneDrive-icoon

  • Meld je desgevraagd aan met je zakelijke M365-account

  • Controleer of de status Your files are synced wordt weergegeven

  • Open de map en controleer de synchronisatie met je laptop (groene vinkjes) en de cloud (blauw wolkje)