BELANGRIJK! Bereid de reset voor

Hoe neem ik de laptop weer in gebruik?

Veelgestelde vragen


Hoe voer ik de laptop reset (Fresh Start) uit?


Een Fresh Start is een reset van de laptop. Hiermee worden alle gegevens van de laptop gewist en kan deze gereed worden gemaakt voor de nieuwe werkomgeving. Na de reset wordt de laptop beheerd voor Asista en kun je in jullie nieuwe, beveiligde configuratie verder werken.


BELANGRIJK! Bereid de reset voor


  • Voorkom dataverlies!

    Lokaal opgeslagen bestanden zijn na de migratie niet meer beschikbaar en kunnen niet worden hersteld.

    Denk aan de Downloads-map, Documenten-map, Afbeeldingen-map, het Bureaublad en alles op de C:\ schijf. Zet deze data vóór de migratie om naar een gedeelde schijf die mee-migreert of zet de data om naar OneDrive.

  • Werk je momenteel nog niet in de Microsoft Edge browser? Zet dan optioneel je favorieten/bladwijzers om.

  • Zorg dat de laptop tijdens de reset aan de oplader is aangesloten.

  • Houdt rekening met een resettijd van 00:30 - 1:00 uur en een ingebruikname tijd van 00:30 tot 1:30 uur, afhankelijk van de benodigde applicaties.

  • Na een reset wordt het apparaat automatisch gekoppeld aan de 1e persoon die er op inlogt - doe dit dus altijd zelf.

  • Houdt het wifi-wachtwoord paraat; er is een internetverbinding nodig.

  • Bekijk onder aan dit artikel de Veelgestelde Vragen.


Volg de aangekondigde reset-methode


Je ontvangt van Asista instructies of de laptop op afstand of handmatig moet worden gereset. Om problemen te voorkomen, gebeurt dit altijd op een afgesproken tijdstip. Volg de communicatie die middels jouw organisatie is gedeeld.


Optie 1) Asista reset de laptop op afstand


Asista zal de laptop waar mogelijk altijd op afstand resetten. Volg daarna de stappen om de laptop weer in gebruik te nemen.


Optie 2) De laptop handmatig resetten


In sommige gevallen heeft Asista nog geen beheer heeft over de oude omgeving. Je wordt dan gevraagd de laptop handmatig te resetten. Volg onderstaande instructies nauwkeurig.


Hoe zet ik Windows terug naar fabrieksinstellingen? (handmatig resetten)


Doe de reset pas op het afgesproken moment, zodra de nieuwe werkomgeving klaar staat.


Optie 3) Starten met een nieuw apparaat


Indien er een compleet nieuwe laptop is aangeschaft, dan is een reset vaak niet meer nodig. Dit wordt vooraf gecommuniceerd.


Hoe neem ik de laptop weer in gebruik?


Na een reset wordt het apparaat automatisch gekoppeld aan de 1e persoon die er op inlogt - doe dit dus altijd zelf.


1. Doorloop de Windows-instellingen


Wanneer het werkstation klaar is voor gebruik zie je een Windows-scherm waarin je de regio kunt selecteren of gelijk kunt inloggen met je zakelijke Office 365 account. Je kunt het werkstation na de (her)installatie alléén zelf instellen. Kies indien gevraagd voor de volgende instellingen:


  1. Regio: Nederland

  2. Weergavetaal: Nederlands

  3. Toetsenbordtaal: Verenigde Staten - Internationaal *

  4. Maak verbinding met internet

  5. Log in met je zakelijke Microsoft 365 account


* Kies niet voor toetsenbordtaal Nederlands. De standaard die in Nederland wordt gebruikt, en waar je aan gewend bent, is Verenigde Staten - Internationaal.


2. Stel Passwordless in


Passwordless inloggen van Microsoft is een beveiligingsmaatregel die goed moet worden ingesteld. Lees de instructies nauwkeurig. Beide onderdelen moeten bij livegang worden ingesteld, tenzij er een afwijkende instructie volgt van Asista.


Pak de volgende losse instructies erbij: Hoe werkt Passwordless inloggen van Microsoft?

  1. Voer de instellingen voor 1. Windows Hello voor Windows uit

  2. Voer de instellingen voor 2. Passwordless Authenticatie via Mobiel uit


3. Laat Office-applicaties inladen


Maak eenmalig connectie met Office om te zorgen dat overige programma's zoals Teams en OneDrive vervolgens op de achtergrond worden ingeladen. Tussendoor een keer Opnieuw Opstarten is noodzakelijk.

  1. Open ten minste één Office-applicatie (zoals Word)

  2. Log indien nodig in met je zakelijke Microsoft-account

  3. Ga verder met de handleiding en/of werk alvast verder vanuit de browser

  4. Klik +/- een half uur na de reset op 'Opnieuw Opstarten'

  5. Controleer na een half uur a de herstart of Teams (voor Werk en School) beschikbaar is


Zie eventueel Wat als Microsoft Teams niet zichtbaar wordt?.


4. Installeer Bedrijfsapplicaties


Het Bedrijfsportal is een Windows-app waar zakelijke software van jouw organisatie in klaar staat. 


  1. Klik op het Windows startmenu

  2. Zoek naar Bedrijfsportal *

  3. Klik in het Bedrijfsportal op het softwareprogramma dat je wilt gebruiken

  4. Zie je de gewenste software niet gelijk staan? Kies voor 'Alles weergeven'

  5. Kies voor Installeren

De installatie kan enkele minuten duren. Je kunt ondertussen verder werken in andere programma's en krijgt een melding zodra de installatie is afgerond. Je kunt de geïnstalleerde applicaties nu starten vanuit het Windows startmenu. Download geen applicaties die niet nodig hebt, om vertraging van het werkstation te voorkomen.


* Kun je de Bedrijfsportal applicatie niet vinden? Zoek dan naar de Microsoft Store naar 'Bedrijfsportal' en download de app.


5. Start veelgebruikte applicaties op


Open veelgebruikte applicaties om deze correct in te stellen. De eerste keer opstarten duurt het vaak net iets langer en geeft je een mooi moment om persoonlijke voorkeuren in te stellen. Hiermee bespaar je later tijd. Soms zal je nog eens moeten inloggen met je zakelijke Microsoft 365-account.


  1. Open veelgebruikte applicaties zoals Edge, Outlook en OneDrive

  2. Log waar nodig in met je zakelijke Microsoft 365 account

  3. Open Excel en kies voor 'Office Open XML-indelingen' als standaard

  4. Optioneel: Pin veelgebruikte applicaties vast aan je taakbalk

  5. Optioneel: Deel je Outlook agenda met collega's 


6. Controleer de automatische handtekening


Binnen de blauwdruk van Asista wordt er gewerkt met een automatische e-mailhandtekening via Exclaimer. 


Belangrijk om te weten: 


  • Je zakelijke e-mailhandtekening staat automatisch ingesteld aan de hand van jouw personeelsinformatie

  • Je kunt zelf géén aanpassingen doen (hiermee wordt de integriteit van bijv. functietitels bewaakt)

  • De e-mailhandtekening is tijdens het opstellen van de mail niet zichtbaar - de handtekening wordt ná verzending toegepast en is alleen voor externe ontvangers zichtbaar

  • De handtekening bevat in meeste gevallen géén persoonlijke afsluiting, zoals Met vriendelijke groet, - hierdoor kies je zelf hoe je afsluit afhankelijk van het type bericht en de voertaal

  • Op automatische out-of-office berichten werkt de automatische e-mailhandtekening niet



Je kunt de waargave van de handtekening testen door te e-mailen naar een extern privé e-mailadres.


7. Optioneel: Synchroniseer SharePoint


SharePoint bestanden zijn via 3 manieren in te zien:

  1. Open SharePoint in de browser
    • Ga naar de SharePoint-pagina van jouw organisatie
    • Klik op het bedrijfslogo om naar Home te gaan
    • Klik op 'Alles weergeven' of zoek in de zoekbalk naar de SharePoint site
    • Markeer als Favoriet/ster om deze voortaan sneller te vinden

      Alleen SharePoints waar je rechten toe hebt zullen (na het zoeken op de SharePoint naam) vindbaar zijn. 

  2. Open de SharePoint omgeving via het bijbehorende Team (Microsoft Teams)
    • Klik op het tabblad Teams
    • Selecteer het +-icoontje
    • Kies Join Team
    • Wordt lid van het betreffende Team
    • Klik in het team op het tabblad Bestanden

      Alleen Teams waar je voor uitgenodigd bent als Lid zullen zichtbaar zijn.

  3. Open SharePoint bestanden via de Windows Verkenner (alleen indien ingesteld)

    Zie onderstaande instructie.

SharePoint mappen synchroniseren naar Windows Verkenner


Indien gewenst kunnen andere SharePoint mappen ook naar de Windows Verkenner worden gesynchroniseerd (mits deze optie door jouw organisatie is toegestaan). Hiervoor geldt de volgende handleiding:


  1. Open de browser

  2. Navigeer naar de SharePoint link van jouw organisatie

  3. Klik linksboven op 'SharePoint'

  4. Je ziet de sites en mappen waar jij toegang toe hebt

  5. Zie je de gewenste site of map niet gelijk staan? Typ de naam van de SharePoint site of map in de zoekbalk

  6. Open de SharePoint site

  7. Navigeer naar 'Documenten'

  8. Klik indien gewenst op 'Synchroniseren'


Het synchroniseren van SharePoint mappen naar de Windows Verkenner verloopt via OneDrive. Zie je de data niet direct verschijnen? Open dan het OneDrive icoon rechtsonderin de taakbalk, en controleer of hij nog bezig is met bijwerken.


* Synchroniseren zorgt dat je de SharePoint documenten direct kunt bekijken in de Windows Verkenner van je werkstation. Updates van jouzelf of collega's worden live weergegeven. Verwijderde bestanden worden ook bij collega's in de prullenbak geplaatst.


8. Optioneel: Open software in Asista.Online


Software die niet door Microsoft wordt ondersteund is benaderbaar via Asista.Online. Dit gaat vaak om applicaties die voorheen alleen op de server draaide. 

 

  1. Open de browser

  2. Navigeer naar de Asista.Online link van jouw organisatie

  3. Login met je Microsoft 365 account

  4. Open de applicatie(s)


Bekijk de FAQ: Hoe werk ik met Asista.Online? voor antwoord op veelgestelde vragen.


9. Optioneel: Download de Print-applicatie


Afhankelijk van de instellingen van jouw organisatie, werkt printen zoals gewend bent óf via de Printix app (beveiligd printen). De printers staan meestal ingesteld op een standaard configuratie, bijv. zwart-wit dubbelzijdig, die per printopdracht kan worden aangepast. 


Hoe werkt beveiligd printen met Printix?


Je kunt documenten voortaan beveiligd afdrukken via de centrale printer(s) van jouw organisatie.


  1. Download de Printix-app op je mobiele telefoon

  2. Log in met je zakelijke 365 account


Bij nieuwe printopdrachten kies je voortaan voor de printer 'Printix'. De opdracht wordt dan naar de mobiele Printix app verzonden, waarna je de gewenste printer kunt selecteren. Loop naar de printer toe, scan indien gevraagd de QR-code op het apparaat, en pak je printopdracht gelijk op!



Printix - Google PlayPrintix - App Store



Veelgestelde vragen


Kan ik ondertussen verder werken?


Tijdens de laptop reset zelf, kun je niet werken. Je zult de configuratie opnieuw moeten doorlopen en het kan even duren voordat bepaalde programma's worden ingeladen. Trek hier ongeveer 30 - 60 minuten voor uit. Na het opstarten kun je al wel vrij snel in de browser verder werken (waaronder ook Outlook, Word en Excel Online).  


Waarom zie ik de software niet verschijnen?


Het kan tot 1 uur duren voordat de benodigde software op de achtergrond is ingeladen. Zie je de software hierna nog steeds niet? Start het apparaat dan opnieuw op (kies voor: Opnieuw Opstarten). Sommige software zal niet automatisch verschijnen, maar moet via het Bedrijfsportal worden geïnstalleerd.


Wat als Microsoft Teams (voor werk en school) niet zichtbaar wordt?


De download van Microsoft Teams (voor werk en school) wordt op de achtergrond automatisch ingestart, mits je een keer op Opnieuw Opstarten hebt geklikt. Soms laat Teams ook daarna onnodig lang op zich wachten. Indien nodig, kun je de download handmatig starten:

  1. Open de browser

  2. Navigeer naar https://teams.microsoft.com

  3. Kies voor 'Windows-app downloaden'

  4. Kom je eerst in de Web-app, klik dan rechtsbovenin op de 3 puntjes en klik op de 'Bureaublad-app downloaden'