Veelgestelde Vragen


Stappenplan


Volg per e-maildomein onderstaande stappen om de overstap te voltooien.


  1. Neem contact op met de leverancier die nu de jaarlijkse domeinregistratie in rekening brengt

  2. Vraag per e-maildomein 1) de verhuiscode, en 2) een export van de actuele DNS-records op

  3. Stuur de benodigde informatie door naar Asista

  4. Bevestig de omzetting via de activatiemail om de overdracht naar NLXS te voltooien *


Voorbeeld bericht aan huidige leverancier:

Ik zeg hierbij de domeinregistratie op, ik wil deze dienst per omgaande onderbrengen bij onze nieuwe IT-leverancier Asista. Kunt u mij de verhuiscode per e-mail aanleveren? Daarnaast ontvangen we graag ook graag een export van de actuele DNS-records. Liefst als een leesbaar TXT-bestand. Let op: de hosting van de website blijft ongewijzigd.

* Let op: de activatie e-mail van NLXS kán in de spamfolder belanden - het is essentieel de activatie binnen 2 weken te bevestigen om problemen te voorkomen.




Veelgestelde Vragen


Waarom is de DNS-overdracht noodzakelijk?

 

Een belangrijk aspect van jouw werkomgeving is de veilige en betrouwbare afhandeling van e-mailverkeer binnen Office365. Hiervoor zal Asista de technische instellingen van de DNS zorgvuldig moeten nalopen, bijvoorbeeld d.m.v. de juiste inrichting van MX-records.  


De overdracht van het e-maildomein is van belang bij de initiële inrichting en toekomstige supportvragen. Word het domein niet bij NLXS in beheer gebracht, dan kan Asista tickets met m.b.t. e-mailverkeer helaas niet in behandeling nemen. Betrouwbaar en veilig beheer van onlineverkeer is complex. De instellingen moeten eenvoudig inzichtelijk worden gemaakt.   


Wat zijn de mogelijke gevolgen wanneer de DNS-records niet goed staan? 

  • E-mails vanuit Outlook komen in SPAM bij de ontvanger 
  • E-mails vanuit externe diensten (Loket, NMBRS, Mailchimp, etc.) komen niet aan 
  • Jouw zakelijke domein wordt door SPAMMERS misbruikt als afzender 
  • Verhoogd risico op CEO-fraude, waarbij medewerkers worden misleid om geld over te maken 


Hoe werkt de samenwerking tussen NLXS en Asista? 


Voor het beheer van een DNS-serverpark is een aparte specialisatie vereist. Hiervoor werken wij al enkele jaren samen met onze partner, NLXS. Dankzij de korte lijntjes kan Asista problemen efficiënt verhelpen en zonder vertraging schakelen. Hier zijn alle partijen bij gebaat.  

  • Alle domeinen m.b.t. inkomende en uitgaande mail moet bij NLXS in beheer zijn 
  • Alle facturatie verloopt direct via NLXS 
  • Hoewel je Asista niet betaalt, lossen we wel je vragen en problemen op (zonder meerwerk) 
  • Bij problemen met de DNS, kun je zowel bij NLXS of Asista zijn 


NLXS rekent € 12,- per jaar per domeinregistratie (bijv. NL-domein). Ook het beheer van de DNS (zonder webhosting) kan voor € 12,- per jaar aan NLXS worden overgedragen.  


Overdracht van overige domeinen en hosting


Naast de noodzakelijke overdracht van e-maildomeinen, kun je er optioneel voor kiezen om ook aanvullende domeinen en hosting bij NLXS onder te brengen. Hier zitten geen verdere voordelen aan, behalve dat het handig kan zijn om voor één partij te kiezen.