Volg onderstaande stappen bij het kwijtraken van een zakelijk apparaat, zoals laptop, tablet, telefoon of beveiligingssleutel (YubiKey). Bijvoorbeeld wanneer deze is verloren of wordt gestolen. Dit geldt voor alle apparaten die worden gebruikt om zakelijke data te benaderen.


Is mijn data veilig?

1. Wijzig je wachtwoord

2. Verwijder de koppeling met het apparaat

3. Vervangende hardware

Contact met Asista


Is mijn data veilig?


De data op de harddisk is volledig versleuteld met BitLocker. Alleen Asista heeft de sleutel om de data te ontsleutelen. Het is niet mogelijk om zonder extra identiteitsverificatie bij gevoelige data te komen. Wanneer een externe partij een inlogpoging doet op een gestolen laptop, ontvangt de gebruiker hiervan altijd een mobiele pushnotificatie. Als er geen pushnotificatie is ontvangen, dan is er geen inlogpoging geweest.  


1. Wijzig je wachtwoord


De eerste stap bij verlies van een apparaat is het wijzigen van je wachtwoord.


Wachtwoord onbruikbaar maken

  1. Navigeer naar https://mysignins.microsoft.com (dit kan op ieder willekeurig apparaat met een webbrowser)
  2. Log in met je Microsoft 365-account
  3. Klik indien nodig op 'Other ways to sign in' om een alternatieve verificatiemethode te kiezen
  4. Ga naar Beveiligingsgegevens en klik bij wachtwoord op Wijzigen
  5. Klik na het wijzigen van je wachtwoord op Overal afmelden




2. Verwijder de koppeling met het apparaat


Volg onderstaande stappen om de koppeling met je laptop, telefoon en/of beveiligingssleutel te verbreken.


Verlies van laptop

  1. Ga via https://mysignins.microsoft.com naar Apparaten
  2. Noteer de naam van het gestolen apparaat
  3. Vul een Fresh Start aanvraag in om de laptop op afstand te wissen


Verlies van mobiele telefoon en/of beveiligingssleutel (YubiKey)

  1. Ga via https://mysignins.microsoft.com naar Beveiligingsgegevens
  2. Verwijder alle betreffende mobiele apparaten en/of beveiligingssleutels


3. Vervangende hardware


Vervangende mobiel of beveiligingssleutel koppelen

Heb je toegang tot een vervangende mobiele of beveiligingssleutel? Dan kun je dit apparaat in dezelfde omgeving koppelen. Klik op Wijzigen of Toevoegen, en volg de stappen. Zorg dat je nieuwe mobiele toestel ook gelijk aan Microsoft Authenticator wordt gekoppeld: Hoe koppel ik Microsoft Authenticator aan mijn mobiele telefoon?


Nieuwe laptop aanvragen

Het proces voor de aanvraag van vervangende hardware is afhankelijk van jouw organisatie. Maak een support ticket aan om een offerte op te vragen. Geef duidelijk aan dat het om vervanging bij verlies gaat, zodat het nieuwe apparaat met spoed kan worden toegestuurd. Het koppelen van een nieuwe laptop zal automatisch gaan. 


Contact met Asista


Inloggen bij mysignsins

Er zijn altijd meerdere methoden om in te loggen op je Microsoft 365-account. Kom je niet in bovenstaande omgeving, dan kun je je wachtwoord ook op een andere manier resetten. Ga naar Microsoft Online Password Reset om een nieuw wachtwoord in te stellen. Hiervoor is toegang tot je persoonlijke e-mailadres en mobiele telefoon vereist. Log na het wijzigen van je wachtwoord alsnog in om stap 5 van bovenstaande stappen te voltooien: Overal afmelden. 


Meerdere authenticatiemethodes kwijt

Het resetten van je wachtwoord en ontkoppelen van je apparaat is in de meeste gevallen zelfstandig mogelijk. Contact is alleen nodig als je door het verlies van je mobiele telefoon én het huidige wachtwoord niet verder kunt (088 - 161 0000).