Wanneer is een reset (Fresh Start) noodzakelijk?

Vraag de reset (Fresh Start) aan

Hoe neem ik de laptop (opnieuw) in gebruik?

Veelgestelde vragen


Wanneer is een reset (Fresh Start) noodzakelijk?


Een Fresh Start is een reset van de laptop. Hiermee worden alle gegevens van de laptop gewist en kan deze gereed worden gemaakt voor dezelfde of een nieuwe gebruiker.

Een Fresh Start kan om de volgende reden van toepassing zijn:


  • Jouw kantoor is bezig met de overstap naar Asista

  • De laptop wordt overgedragen aan een collega

  • De laptop wordt op voorraad gehouden voor een toekomstige medewerker

  • De laptop wordt overgedragen voor privédoeleinden

  • De laptop moet worden gewist n.a.v. verlies of diefstal

  • De laptop wordt afgevoerd

  • Er is een technisch probleem



Vraag de reset (Fresh Start) aan


BELANGRIJK! Bereid de reset voor


  • Lokaal opgeslagen bestanden in de Downloads-map zijn na de reset niet meer beschikbaar en kunnen niet worden hersteld. Zet belangrijke data vooraf om naar OneDrive.

  • Zorg dat de laptop tijdens de reset aan de oplader is aangesloten.

  • Houdt rekening met een resettijd van 00:30 - 1:00 uur en een ingebruikname tijd van 00:30 tot 1:30 uur, afhankelijk van de benodigde applicaties.

  • Na een reset wordt het apparaat automatisch gekoppeld aan de 1e persoon die er op inlogt - doe dit dus altijd zelf.

  • Houdt het wifi-wachtwoord paraat; er is een internetverbinding nodig.

  • Bekijk onder aan dit artikel de Veelgestelde Vragen.


Aanvraagformulier


Een Fresh Start (laptop reset) dient altijd via het Asista worden aangevraagd. Hiermee voorkom je problemen bij het opnieuw in gebruik nemen en de registratie van het apparaat.


➡️ Fresh Start aanvraag


Als bestaande klant van Asista, gebruik je bovenstaande link om een Fresh Start aan te vragen. Na afronding van het formulier bel je naar onze Support-afdeling om de Fresh Start definitief te initiëren.



Hoe neem ik de laptop (opnieuw) in gebruik?


1. Doorloop de Windows-instellingen


Wanneer het werkstation klaar is voor gebruik zie je een Windows-scherm waarin je de regio kunt selecteren of gelijk kunt inloggen met je zakelijke Office 365 account. Je kunt het werkstation na de (her)installatie alléén zelf instellen. Kies indien gevraagd voor de volgende instellingen:


  1. Regio: Nederland

  2. Weergavetaal: Nederlands

  3. Toetsenbordtaal: Verenigde Staten - Internationaal *

  4. Maak verbinding met internet

  5. Log in met je zakelijke Microsoft 365 account


* Kies niet voor toetsenbordtaal Nederlands. De standaard die in Nederland wordt gebruikt, en waar je aan gewend bent, is Verenigde Staten - Internationaal.


2. Herstart de laptop nadat BitLocker is ingeschakeld (niet te vroeg!)


Na de Fresh Start wordt BitLocker in te laden. Zorg dat je de laptop niet uit zet, totdat deze is geactiveerd. Anders ervaar je problemen bij het opstarten.

  1. Zoek in het Startmenu naar "BitLocker beheren"

  2. Zet de laptop niet uit voor dat de status op Ingeschakeld staat

  3. Laat dit tabblad op de achtergrond open staan

  4. Ga verder met de handleiding

  5. Controleer na 20 minuten of de status op C: BitLocker ingeschakeld staat

  6. Klik hierna op 'Opnieuw Opstarten' om overige programma's op de achtergrond te laten inladen 

 



3. Laat Office-applicaties inladen


Maak eenmalig connectie met Office om te zorgen dat overige programma's zoals Teams en OneDrive vervolgens op de achtergrond worden ingeladen. Tussendoor een keer Opnieuw Opstarten is noodzakelijk.

  1. Open ten minste één Office-applicatie (zoals Word)

  2. Log indien nodig in met je zakelijke Microsoft-account

  3. Ga verder met de handleiding en/of werk alvast verder vanuit de browser

  4. Klik +/- een half uur na de reset op 'Opnieuw Opstarten', mits BitLocker is ingeschakeld (zie stap 2)

  5. Controleer na een half uur a de herstart of Teams beschikbaar is


Zie eventueel Wat als Microsoft Teams niet zichtbaar wordt?.


4. Installeer Bedrijfsapplicaties


Het Bedrijfsportal is een Windows-app waar zakelijke software van jouw organisatie in klaar staat. 


  1. Klik op het Windows startmenu

  2. Zoek naar Bedrijfsportal *

  3. Klik in het Bedrijfsportal op het softwareprogramma dat je wilt gebruiken

  4. Zie je de gewenste software niet gelijk staan? Kies voor 'Alles weergeven'

  5. Kies voor Installeren

De installatie kan enkele minuten duren. Je kunt ondertussen verder werken in andere programma's en krijgt een melding zodra de installatie is afgerond. Je kunt de geïnstalleerde applicaties nu starten vanuit het Windows startmenu. Download geen applicaties die niet nodig hebt, om vertraging van het werkstation te voorkomen.


* Kun je de Bedrijfsportal applicatie niet vinden? Zoek dan naar de Microsoft Store naar 'Bedrijfsportal' en download de app.


5. Start veelgebruikte applicaties op


Open veelgebruikte applicaties om deze correct in te stellen. De eerste keer opstarten duurt het vaak net iets langer en geeft je een mooi moment om persoonlijke voorkeuren in te stellen. Hiermee bespaar je later tijd. Soms zal je nog eens moeten inloggen met je zakelijke Microsoft 365-account.


  1. Open veelgebruikte applicaties zoals Edge, Outlook en OneDrive

  2. Log waar nodig in met je zakelijke Microsoft 365 account

  3. Open Excel en kies voor 'Office Open XML-indelingen' als standaard

  4. Optioneel: Pin veelgebruikte applicaties vast aan je taakbalk

  5. Optioneel: Deel je Outlook agenda met collega's 



6. Optioneel: Synchroniseer SharePoint


SharePoint bestanden zijn via drie manieren in te zien:

  • Open SharePoint in de browser
  • Open de SharePoint omgeving via het bijbehorende Team (Microsoft Teams)
  • Open SharePoint bestanden via de Windows Verkenner (alleen indien ingesteld)

SharePoint mappen synchroniseren naar Windows Verkenner


Indien gewenst kunnen andere SharePoint mappen ook naar de Windows Verkenner worden gesynchroniseerd (mits deze optie door jouw organisatie is toegestaan). Hiervoor geldt de volgende handleiding:


  1. Open de browser

  2. Navigeer naar de SharePoint link van jouw organisatie

  3. Klik linksboven op 'SharePoint'

  4. Je ziet de sites en mappen waar jij toegang toe hebt

  5. Zie je de gewenste site of map niet gelijk staan? Typ de naam van de SharePoint site of map in de zoekbalk

  6. Open de SharePoint site

  7. Navigeer naar 'Documenten'

  8. Klik indien gewenst op 'Synchroniseren'


Het synchroniseren van SharePoint mappen naar de Windows Verkenner verloopt via OneDrive. Zie je de data niet direct verschijnen? Open dan het OneDrive icoon rechtsonderin de taakbalk, en controleer of hij nog bezig is met bijwerken.


* Synchroniseren zorgt dat je de SharePoint documenten direct kunt bekijken in de Windows Verkenner van je werkstation. Updates van jouzelf of collega's worden live weergegeven. Verwijderde bestanden worden ook bij collega's in de prullenbak geplaatst.

Veelgestelde vragen


Kan ik ondertussen verder werken?


Tijdens de laptop reset zelf, kun je niet werken. Je zult de configuratie opnieuw moeten doorlopen en het kan even duren voordat bepaalde programma's worden ingeladen. Trek hier ongeveer 30 - 60 minuten voor uit. Na het opstarten kun je al wel vrij snel in de browser verder werken (waaronder ook Outlook, Word en Excel Online).  


Waarom zie ik de software niet verschijnen?


Het kan tot 1 uur duren voordat de benodigde software op de achtergrond is ingeladen. Zie je de software hierna nog steeds niet? Start het apparaat dan opnieuw op (kies voor: Opnieuw Opstarten). Sommige software zal niet automatisch verschijnen, maar moet via het Bedrijfsportal worden geïnstalleerd.


Wat als Microsoft Teams niet zichtbaar wordt?


De download van Microsoft Teams wordt op de achtergrond automatisch ingestart, mits je een keer op Opnieuw Opstarten hebt geklikt. Soms laat Teams ook daarna onnodig lang op zich wachten. Indien nodig, kun je de download handmatig starten:

  1. Open de browser

  2. Navigeer naar https://teams.microsoft.com

  3. Kies voor 'Windows-app downloaden'

  4. Kom je eerst in de Web-app, klik dan rechtsbovenin op de 3 puntjes en klik op de 'Bureaublad-app downloaden'


Welke instellingen blijven na een Fresh Start bewaard?


Tijdens een Fresh Start blijven de instellingen die aan jouw Microsoft 365-profiel en de inrichting van jouw organisatie zijn gekoppeld bewaard. Gelukkig zijn dat er een hoop!  


Na een Fresh Start komen de volgende instellingen automatisch terug:

  • Windows-instellingen die voor jouw organisatie zijn ingericht
  • Alle Office 365 software (incl. Word, Excel, Outlook, Teams en OneDrive)  
  • Software waarvan jouw organisatie heeft aangegeven deze voor iedereen te installeren
  • Automatische e-mailhandtekening
  • Internetfavorieten 


De volgende elementen komen niet automatisch terug en zal je opnieuw moeten instellen: 


  • Persoonlijke instellingen (bijv. Bureaubladachtergrond, schermbeveiliging en taakbalk)
  • Software die niet automatisch wordt geïnstalleerd voor de gehele organisatie
  • Jouw gekozen SharePoint synchronisaties
  • Bestanden die niet in SharePoint of OneDrive zijn opgeslagen (o.a. Bureaublad en Downloads) 


Er kan op organisatieniveau worden gekozen om bepaalde persoonlijke instellingen voor iedereen verplicht te maken. In dat geval zullen deze instellingen terugkomen zoals je gewend bent.