Voor een snelle en veilige werking van je laptop is het belangrijk dat je regelmatig opnieuw opstart. Afsluiten is voor dagelijks gebruik handig, maar niet precies hetzelfde. In dit artikel leggen we het verschil uit.
Afsluiten in Windows 10 en 11
In oudere versies van Windows, hadden de opties 'Opnieuw opstarten' en 'Afsluiten' dezelfde functie. Ze sloten programma's af en schakelden de machine uit. Echter, sinds Windows 10 is dit veranderd. Windows is gaan werken met de functie 'Snel opstarten' (Fast Startup). Deze functie staat standaard ingeschakeld wanneer een gebruiker kiest voor 'Afsluiten', waardoor Windows sneller kan opstarten bij de volgende keer dat je het systeem start.
Hoewel snel opstarten handig is voor dagelijks gebruik, heeft deze functie ook enkele implicaties. De computer wordt op de achtergrond niet volledig afgesloten. Bepaalde processen en systeemcomponenten worden in een soort slaapmodus gehouden. Dit betekent dat eventuele problemen of fouten die zich hebben voorgedaan, mogelijk niet volledig worden gereset.
Voordelen van Opnieuw Opstarten
Door de kiezen voor Opnieuw Opstarten worden alle processen op de computer volledig afgesloten en opnieuw herstart. Hierdoor begin je met een schone lei. Hoewel dit proces iets langer kan duren, kan het helpen bij het oplossen van fouten en het installeren van updates of software. Windows kan om deze zelfde redenen ook zelf een herstart forceren.
Als de laptop is vastgelopen of andere fouten vertoont, is het raadzaam om voor Opnieuw Opstarten te kiezen i.p.v. Afsluiten.
Pop-up melding
Eens per 10 dagen controleert Asista automatisch of je systeem recent opnieuw is opgestart. Hiermee houden we processen snel, omdat ze regelmatig een reset krijgen. Tijdens de restart worden bovendien belangrijke updates binnengehaald.
Als je systeem de afgelopen 10 dagen alleen in slaapstand heeft gestaan (zoals het geval bij Afsluiten), dan krijg je een herinnering om binnen 5 dagen op Opnieuw Opstarten te klikken. Dit kan op een voor jou geschikt moment.
Blijf je de herinnering om binnen 5 dagen opnieuw op te starten negeren, dan blijft de melding in het scherm staan. Gebruik de herinnering dus om tijdens de (koffie)pauze zelf op Opnieuw Opstarten te klikken.
Probleem niet verholpen? Bel 088 - 161 0000 of maak een ondersteuningsticket aan.