Om je laptop veilig te gebruiken is een tweefactorauthenticatie via Duo vereist. Wanneer je op een openbare locatie werkt, kan dat proces verstoort raken. In dit artikel leggen we uit hoe je dit oplost.


Waarom je niet altijd kunt inloggen met openbaar Wi-Fi


Sommige openbare netwerken (zoals in de trein, een hotel of bij Starbucks), vereisen dat je akkoord gaat met voorwaarden voordat je het netwerk kan gebruiken. Dit levert problemen op bij het inloggen. 


De webpagina om akkoord te gaan met de Wi-Fi voorwaarden kan niet worden bereikt tot je bent ingelogd op de laptop. Je kunt echter ook niet inloggen op de laptop, omdat je nog niet akkoord bent met de voorwaarden. Je raakt dus niet verbonden met internet, en Duo kan de tweefactorauthenticatie niet versturen.


Maak een mobiele hotspot


Dit probleem wordt opgelost door (tijdelijk) een mobiele hotspot te creƫren. Hiermee maak je direct verbinding met internet. Eenmaal ingelogd op de laptop, kun de voorwaarden van het openbaar Wi-Fi netwerk accepteren, en de hotspot weer uit zetten.


1. Zet de hotspot aan

  • Open de instellingen van je telefoon en ga naar Persoonlijke hotspot
  • Zet de hotspot aan (en noteer eventueel de naam en het wachtwoord)


2. Verbind de laptop met de persoonlijke hotspot

  • Ga naar netwerkinstellingen
  • Kies het netwerk van de hotspot
  • Verbind met het netwerk


3. Log nu in op je laptop (en accepteer de DUO)


4. Verbind nu weer met het openbare netwerk

  • Ga rechtsonderin naar netwerkinstellingen
  • Kies het openbare netwerk
  • Verbind met het netwerk


Meer informatie over verbinden met openbare netwerken? Lees dan het artikel "Hoe log ik in op een openbaar WiFi netwerk?"


Probleem niet verholpen? Bel 088 - 161 0000 of maak een ondersteuningsticket aan.