De beveiliging van gevoelige data heeft hoge prioriteit. We gebruiken technische hulpmiddelen van Microsoft inregelen om de schade van een datalek te verminderen. Medewerkers dragen daarnaast verantwoordelijk voor hun eigen gedrag.


Risico's op mobiele apparaten


Meerdere personeelsleden hebben waarschijnlijk zakelijke data uit Apps (Outlook, Teams, Word, Excel, OneDrive en SharePoint) op telefoon en/of tablets geïnstalleerd. De risico's van deze situaties spreken voor zich:

  • Een telefoon of tablet wordt gestolen en data komt in verkeerde handen
  • De tablet met zakelijke data wordt regelmatig door gezinsleden gebruikt
  • De tablet met zakelijke data bevat ook spelletjes voor de kinderen

Wij adviseren onze klanten om zakelijke data optimaal te beveiligen. Naast verantwoordelijk gedrag van de medewerkers kunnen Mobile Device Management (MDM) en Mobile Application Management (MAM) van Microsoft aan de veiligheid bijdragen.


De technische hulpmiddelen van Microsoft grijpen in op de apparatuur van alle medewerkers. Veel gebruikers vinden het niet prettig als er Apps geïnstalleerd moeten worden op privé apparatuur om controle te krijgen over zakelijke data. Onderstaande methode kan gevoelig liggen en is daarom een vrijwillige keuze van de organisatie.


Mobile Device en Application Management


De organisatie kan bepalen om alle zakelijke Microsoft 365 data aanvullend te schermen. Hiermee wordt aanvullende applicatie vereist voor het gebruik van Microsoft Apps (Outlook, Teams, Word, Excel, PowerPoint, OneDrive, Sharepoint). Dit geldt voor alle medewerker. Als iemand zakelijke data op een mobiel apparaat wil installeren, moet er controle over deze data worden toegestaan.

  • Voor iPhone gebruikers loopt de extra beveiliging via de Microsoft Authenticator App
  • Voor Android gebruikers loopt de extra beveiliging via de Intune Bedrijfsportal App


Via deze twee Apps kunnen we bij problemen (uitsluitend de zakelijke) data van het toestel verwijderen om datalekken te voorkomen. Gebruikers krijgen door de extra beveiliging de volgende melding te zien:



In de Microsoft 365 Portal kan op toestel niveau de zakelijke data worden gemist, zodra deze opnieuw wordt benaderd.



Probleem niet verholpen? Bel 088 - 161 0000 of maak een ondersteuningsticket aan.